روش های تولید محتوای خوب برای کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت
نوشته شده توسط : رضا

روش های تولید محتوای خوب برای کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت



نرخ پرش چیست ؟

نرخ پرش یا Bounce rate سایت به تعداد کاربرانی گفته می شود که به سایت شما مراجعه می کنند و بدون اینکه به صفحات دیگر سایت شما بروند از سایت شما خارج می شود که این خروج یا از طریق بستن مرورگر یا کلیک روی دکمه بازگشت و یا کلیک کاربر روی لینکی از سایت شما اتفاق میافتد.یکی از فاکتور های مهم در سئو سایت نرخ پرش یا Bounce rate سایت  است. که به صورت عددی ۰ تا ۱۰۰ بیان می شود و بالا بودن نرخ پرش سایت شما یعنی سایت شما در حال از دست دادن کاربران است اگر کاربران در سایت بدون اینکه عملی را انجام دهند سایت را ترک کنند یعنی سایت شما برای آنها جذاب نبوده است و همین کار باعث می شود که گو گل برای سایت شما امتیاز منفی در سئو (seo) در نظر بگیرد.
کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت
کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت

تصور کنید سایت شما ۱۰۰۰۰ بازدید یکتا روزانه دارد و نرخ پرش سایت شما ۸۰% است . این یعنی ۸۰۰۰ نفر از افرادی که از سایت شما بازدید می کنند بدون آنکه سراغ صفحه دیگری از سایت شما بروند یا بر روی المان های دیگری کلیک کنند مثل صفحات فرود یا لینک ها از سایت خارج می شوند یا دکمه برگشت را کلیک می کنند. که این اصلا خوب نیست و باید به عنوان مدیر سایت به فکر کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت باشید تا هم بتوانید برنامه ی بازاریابی اینترنتی را توسعه دهید و اجرا کنید و هم رضایت کاربران را جلب کنید تا بتوانید در کسب و کار اینترنتی موفق باشید .

    خواندن این مقاله پیشنهاد می شود: سئو (SEO) یا بهینه سازی سایت چیست ؟ سئو چگونه به کسب و کار اینترنتی کمک می کند

طبق الگوریتم پاندای گوگل سایتهایی با نرخ پرش یا Bounce Rate سایت بالا نمیتوانند جایگاه خوبی در نتایج جست و جو داشته باشند. زیرا سایتی که نرخ پرش بالایی دارد حتما مشکلی دارد که کاربران تمایلی به ماندن در آن سایت ندارند. و در واقع نرخ پرش یا Bounce Rate سایت میتواند یک معیار برای سنجش محبوبیت سایت شما در فضای اینترنت باشد. تصور کنید که یک کاربر عبارت برنامه نویسی  را جستجو می کند و پس از آن وارد یک سایتی می شود اگر کاربر پس از ورود به این صفحه بر روی دکمه back مرورگر کلیک نماید و بروی یکی دیگر از نتایج جستجو کلیک کند گوگل متوجه می شود که مطالب سایت شما با کلمه کلیدی جستجو شده توسط کاربر همخوانی ندارد .

به این نکته توجه داشته باشید که حتما قرار نیست کاربر back بزند ممکن است کاربر سایت را بر روی یک Tab جدید از مرورگر خود بازکرده باشد که در این حالت اگر کاربر مجددا بر روی یکی دیگر از نتایج جستجو کلیک کند همان تاثیر back زدن را دارد.نرخ پرش یکی از عواملی می باشد که برای سئو سایت و یا همان بهینه سازی سایت موثر خواهد بود و گوگل به آن اهمیت می دهد و در نتایج جستجو تاثیر گذار خواهد داشت پس بهتر است به فکر کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت باشید تا بتوانید نتیجه خوبی را در موتورهای جستجو بگیرید .

روش های تولید محتوای می توانند همراه باسایر تکنیک هایی که وجود دارد باعث کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت شوند که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار می دهیم اما بهتر است قبل از آن نحوه محاسبه نرخ پرش یا Bounce Rate سایت را بررسی کنیم و ببینیم اگر نرخ پرش یا Bounce Rate سایت شما بالا باشد چه اتفاقی برای سایت می افتد .
نحوه محاسبه نرخ پرش یا Bounce Rate سایت

روش محاسبه نرخ پرش یا Bounce Rate سایت به این صورت است است . نرخ پرش تعداد افرادی است که فقط از یک صفحه سایت شما بازدید می کنند و بدون هیچ عملی از آن خارج می‌شوند .Bounce Rate را برای سایت تان می توانید  در تجزیه و تحلیل های Google Analytics پیدا کنید و بررسی کنید .

فرمول محاسبه Bounce Rate = تعداد بازدید کننده هایی که فقط یک صفحه را می بینند و خارج می شوند / کل بازدید کننده ها * ۱۰۰

مثلا اگر ۱۰۰۰۰ نفر از سایت شما بازدید کنند و از این تعداد حدود ۸۰۰۰ نفر فقط یک صفحه را ببینند و بدون هیچ اقدام دیگری خارج شوند میزان نرخ پرش یا Bounce Rate در سایت شما ۸۰۰۰ تقسیم بر ۱۰۰۰۰ ضربدر ۱۰۰ می شود .
اگر نرخ پرش یا Bounce Rate سایت بالا باشد چه اتفاقی می افتد

همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر کردم هدف اصلی کسب و کار اینترنتی فروش محصولات یا خدما و در نهایت کسب درآمد است. برای کسب درآمد از اینترنت بازاریابی اینترنتی یکی از ملزومات هر کسب و کار اینترنتی است و بدون آن تقریبا نمی توان فروشی را تجربه کرد و اولین اقدام برای بازاریابی اینترنتی وجود ترافیک و کاربر در سایت است تا بتوانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم و بعد از علاقه مند کردن آنها به محصولات و خدمات آنها را به مشتری تبدیل کنیم اما اگر کاربران وارد سایت شوند و بدون آنکه سایر صفحات سایت را بررسی کنند از سایت خارج شوند چه اتفاقی می افتد اگر به کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت فکری نکنید اتفاقات زیر در انتظار کسب و کار اینترنتی شما است. .

    مخاطب فرصت دیدن چیزهایی خوب که شما انتظار دارید او ببیند را ندارد و ممکن است دیگر به سایت باز نگردد.
     این فرصت را از دست می دهید که ایمیل های مخاطبان را جمع آوری کنید و از طریق ایمیل مارکتینگ بخواهید آنها را تبدیل به مشتری وفادار کنید.
    هیچ فرصتی برای عرضه و در نهایت فروش محصول یا خدمات خودتان نخواهید داشت.

ارتباط نرخ پرش یا Bounce Rate سایت با سئو SEO

نرخ پرش یا Bounce Rate سایت فاکتور مهمی برای رتبه بندی است زیرا نشان دهنده میزان ارتباط صفحه فرود شما با عبارت مورد جستجوی کاربران است اما در عمل هنوز هم جای بحث وجود دارد.  نرخ پرش یا Bounce Rate سایت برای گوگل نشانه ای است از کیفیت محتوای وبسایت شما. اگر کاربری بر روی سایتی در نتایج جستجو کلیک کند و سپس مدتی در آن سایت بماند، این نشان می دهد که این وبسایت با عبارت مورد جستجو مرتبط بوده و هدف خود را به انجام رسانده است. بنابراین گوگل این وبسایت را در رتبه بهتری قرار خواهد داد. هر چقدر بتوانید با روش های تولید محتوای کاربر را سرگرم کنید و رضایت او را جلب کنید رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب می کنید.

    خواندن این مقاله پیشنهاد می شود : تولید محتوای جذاب برای کسب و کار اینترنتی چگونه باید باشد؟

دو دلیل عمده بالا بودن نرخ پرش یا Bounce Rate سایت

    در یک صفحه به تمام سوالات مخاطب پاسخ می دهید .
    محتوای سایت خوب نیست و نمی تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند .

روش های تولید محتوای خوب برای کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت
تولید محتوا با خوانایی خوب

یکی از روش های تولید محتوای برای کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت خوانا بودن محتوا تولید شده است که در اکثر مواقع نادیده گرفته می شود. یکی از دلایلی که بازدید کنندگان سایت شما را ترک می کنند، خوانا نبودن مطالب است. محتوای شما باید خوانا و واضح باشد. مخصوصا پاراگراف های طولانی که همیشه کاربران را خسته می کند در محتوای بسیاری از سایت ها متن هایی را می بینیم که محتوای خوبی دارند اما قالب نوشتن آن ها اصلا در ست نیست و اصلا با استانداردهای تولید محتوا همخوانی ندارد این باعث می شود که نرخ پرش یا Bounce Rate سایت و نرخ خروج (Exit Rate) سایت شما افزایش پیدا کند. در مورد نرخ خروج در مقاله ای دیگر صحبت می کنم.
روش های تولید محتوای خوب برای کاهش نرخ پرش , خوانایی محتوا
روش های تولید محتوای خوب برای کاهش نرخ پرش , خوانایی محتوا

اگر شما با کیفیترین محتوا را هم تولید کنید اما محتوا برای کاربران قابل خواندن نباشد یا خوانایی محتوای شما سخت و مشکل باشد و متون شما بدون نظم و درهم وشلوغ باشد کاربران بدون آنکه ادامه مقاله را بخوانند از سایت خارج می شوند. اندازه فونت ها ، رنگ متن و فاصله خطوط در جذب یا کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت  در همان ثانیه اول تاثیر گذار است .

توجه داشته باشید که خوانایی محتوا علاوه بر تاثیر در کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت یکی از فاکتورهای مهم سئو برای گوگل است. یکی از روش های خوانایی محتوا افزایش فضای سفید بین خطوط و پارگراف ها است . توصیه می کنم تا جایی که امکان دارد متون خود را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید و طول پارگراف های را از 5 سط بیشتر نکنید مگر امکان این کار وجود نداشته باشد.

همچنین افزایش فضای سفید به مخاطبی که به جای خواندن متن را یک اسکن چند ثانیه ای می کند تا کل مطلب دستش بیاید و تصمیم بگیرد می خواهد مطلب را با دقت بیشتری بخواند یا نه کمک می کند. نکته ی دیگر در افزایش خوانایی  محتوا و ارتباط بیشتر با مخاطب دسترسی راحت تر و سادگی مسیرها است.بخصوص منوها و دسته بندی ها .واضح بودن لینک های داخلی از میان متن های عادی مشخص از جمله مواردی است که می تواند در میزان سادگی و مبهم نبودن سایت کمک کننده باشد و باعث کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت شود  .

چند توصیه برای این که محتوای سایت شما خوانا باشد:

    از زیر عنوان ها در محتوا استفاده کنید
    از لیست های علامت دار استفاده کنید
    از نمودار، تصویر، نقل قول و … استفاده کنید
    کلمات کلیدی را بولد کنید.  زیاده روی نکنید
    سوال زیاد بپرسید تا ذهن کاربر با محتوا درگیر شود

تیتر و عنوان مرتبط با محتوا

یکی دیگر از روش های تولید محتوای برای کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت همخوانی داشتن عنوان مقاله با محتوا است.اگر کاربر شما دنبال مثلا روش های لاغری است شما باید عنوان متناسب با لاغری را در محتوای خود داشته باشید. اگر کاربر را با عبارت فریبنده و نامرتبط به سایت هدایت کنید به احتمال زیاد دیگر به سایت باز نمی گردد.عنوان‌ها و سرتیترها علاوه بر مرتبط بودن باید جذاب هم باشد تا مخاطب را به خواندن و در نهایت انجام عملی ترغیب کند.
استفاده از تصاویر در محتوا

یکی از روش های تولید محتوای خوب برای کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت وجود یک تصویر خوب، مثلا تصویری از محصولی که ارائه می‌دهید است می‌تواند در یک لحظه درک اولیه‌ای از اینکه محصول چه چیزی است چه شکلی است , در کل یک درک اولیه به کاربر می دهد، و برخی از وی‍ژگی‌ها و امکاناتش به مخاطب منتقل می شود.

    خواندن این مقاله پیشنهاد می شود: آموزش بازاریابی محتوا + 4 مرحله اصلی بررسی محتوا در تولید محتوای سایت

لینک سازی داخلی با محتوای مرتبط

یکی دیگر از روش های تولید محتوای خوب برای کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت پیوندهای داخلی هستند.لینک های داخلی علاوه بر اینکه یک استراتژی تاثیر گذار در سئو SEO سایت هستند یک راه موثر هم در کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت هستند .حد متعادل لینک های داخلی می تواند بسیار خوب باشد ، بیش از حد استفاده کردن از آنها می تواند اثر عکس داشته باشد .

 قراردادن لینک ها در انتهای هر بخش یا متن می تواند بسیار تاثیر گذار تر باشد. چون خواننده یک موضوع را تمام کرده و ممکن است کمتر دچار سردرگمی شود .در تمامی سایت ها تعدادی لینک وجود دارد که این لینک ها یا به صورت داخلی Internal link و یا به صورت خارجی External link هستند . لینک های داخلی بخشهای مختلف سایت شما را به هم متصل می کنند و لینک های خارجی کاربران را از سایت شما به بیرون هدایت می کنند.

لینک داخلی : در انتشار مطالب حتما کلماتی که قبلا در مورد آنها مطلبی نوشته اید یا صفحه خاصی در مورد آن دارید را به آن قسمت لینک کنید که این کاریکی از روش های تولید محتوای خوب  در سایت است و به کاربران کمک می کند:
مقالاتی که شما قبلا در مورد آن کلمه نوشته اید مطالعه کند و درک مطالب شما برای او راحت تر شود .از طریق هدایت کاربر به مقالات و صفحات مرتبط میتوانید زمان ماندگاری کاربر Time on page را در سایت افزایش دهید و کاری کنید که کاربر چند صفحه از سایت شما را مطالعه کند که نتیجه آن کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت است. پس لینک های داخلی را به عنوان روش های تولید محتوای خوب حتما در محتوا استفاده کنید.

    خواندن این مقاله پیشنهاد می شود: سئو داخلی سایت – On Page Seo – فاکتورهای سئو داخلی (2018)

لینک خارجی : گاهی لازم است که به یک سایت خارجی برای تبلیغ یا معرفی به عنوان مرجع لینک بدهید که باید دقت کنید در این مواقع لینک خارجی سایت شما حتما و حتما در پنجره جدید باز شود. زیرا در غیر این صورت وقتی کاربر روی لینک کلیک کند عملا از سایت شما خارج می شود و ممکن است دیگر بازگشتی نداشته باشد.همچنین وجود لینک خارجی در محتوا هم یکی از فاکتورهای سئو محسوب می شود و هم یکی از روش های تولید محتوای خوب محسوب می شود.

    خواندن این مقاله پیشنهاد می شود: سئو خارجی سایت – Off Page Seo – مهم ترین فاکتورهای سئو خارجی

اضافه کردن  ویدئو و پادکست به محتوا

یکی دیگر از روش های تولید محتوای خوب برای کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت اضافه کردن ویدئو و پادکست به محتوای هر مقاله است که باعث می شود چند مورد در سایت بهینه شود . ویدئو و پادکست بین متن ها می تواند زمان حضور بازدید کننده در سایت شما را افزایش دهد و از طرفی باعث کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت شود.

خوب تا به اینجا روش های تولید محتوای خوب برای کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت را مورد بررسی قرار دادیم اما روش های دیگری هم علاوه بر روش های تولید محتوای خوب وجود دارند که توصیه می کنم حتما برای کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت حتما آنها را هم بهینه کنید.
سرعت بار گذاری سایت

یکی از علل اصلی خروج کاربران از وب سایت ها سرعت پایین بارگذاری صفحات آنان است . هر چه صفحات سایت تان سریع تر بارگذاری شوند کاربران بیشتری وارد سایت تان خواهند شد و مدت زمان بیشتری را به گشت و گذار در وب سایت تان اختصاص می دهند .توجه داشته باشید یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در رتبه بندی گوگل  سرعت سایت است . اگر سرعت سایت شما پایین باشد علاوه بر تاثیر در رتبه بندی در گوگل باعث افزایش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت می شود .
کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت , سرعت بارگذاری سایت
کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت , سرعت بارگذاری سایت
نکاتی برای افزایش سرعت سایت:

    فشرده سازی کدها
    کاهش اندازه تصاویر
    کاهش حجم تصاویر
    غیرفعال کردن افزونه های اضافی در سایت
    عدم استفاده ی بیش از حد از فایل ها مثلا فایل های جاوا اسکریپت بصورت منابع خارجی باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت می شودند.

تبلیغات

یکی از مهم ترین عوامل خروج کاربر از سایت استفاده زیاد یا نا مناسب از تبلیغات است. تمام سایتها برای ادامه فعالیت و در آمدزایی نیاز به کسب درآمد از طریق نمایش تبلیغات دارند اما نباید بیش از اندازه سایت را با تبلیغات مزاحم پر کنید. این کار باعث افزایش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت می شود . در راه اندازی سایت باید اول به فکر رضایت کاربر باشید و بعد درآمدزایی سایت و اگر هدف شما غیر از این باشد و صرفا می خواهید سایتی داشته باشید که از راهی فقط برای شما کسب درآمد کند.مطمئن باشید در کوتاه مدت بازدیدکنندگان خود را از دست میدهید .
پاپ آپ ها

یکی از عناصر اصلی آزار دهنده برای کاربران اینترنت پاپ آپ ها هستند . ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که به محض ورود در یک وب سایت چندین پنجره پشت سر یکدیگر باز شده باشد . وجود این کاراکتر ها برای کاربران بسیار آزاردهنده است و موجب خروج کاربران از وب سایت تان و افزایش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت می شود . بر همین اساس سعی کنید به هیچ عنوان از پاپ آپ ها استفاده نکنید . یا اگر استفاده می کنید واقعا محتوای با ارزشی را به کاربران پیشنهاد دهید مثلا یک کتاب هدیه دهید. با نیت تبلیغات سعی کنید اصلا از پاپ استفاده نکنید.
قابلیت جست و جو در سایت

یکی از قابلیت های بسیار مهم که متاسفانه در بسیاری از سایت ها فراموش می شود قرار دادن امکان جست و جو در سایت است. با کمک این قابلیت هر کاربری که وارد سایت شما می شود و به هر دلیلی نمی تواند مطلب مورد نیاز خودش را پیدا کند می تواند با یک جست و جوی ساده به هدف خود برسد.

اگر از سیستم های مدیریت محتوی مثل وردپرس و … استفاده می کنید و در پوسته سایت شما امکان جست و جو قرار داده نشده است می توانید با کمک افزونه های فراوانی که به صورت رایگان عرضه شده این قابلیت مهم را به سایت خود اضافه کنید. این چند مورد از نکات مهم در طراحی سایت هستند . گوگل به سایت هایی که میزان جستجوی داخلی آنها زیاد است بسیار اهمیت می دهد و این سایت ها را دوست دارد چون اینگونه برداشت می کند که کاربر تاحدی از سایت راضی است که به جستجو در سایت پرداخته است این کار عملا باعث کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت می شود .
قابلیت Lazy load

با کمک این قابلیت وقتی کاربری وارد سایت شما می شود ابتدا متنی که در مرورگر برای کاربر قابل دیدن است لود می شود و سپس با اسکرول کردن کاربر به سمت پایین کم کم باقی مطالب و تصاویر سایت هم بارگذاری می شود. استفاده از این قابلیت در سایت ها باعث می شود سرعت سایت بسیار بیشتر شود و همچنین در پهنای باند ماهیانه شما صرفه جویی شود چون نیازی نیست تمام سایت با مراجعه کاربر بارگذاری شود و فقط بخش هایی که برای او قابل دیدن است بارگذاری می شود.
طراحی ریسپانسیو Resposive Design

مطمئن شوید سایت شما به طور کامل ریسپانسیو باشد. سایتتان را در دستگاه های مختلف، مرورگر های مختلف موبایل و تبلت و حتی برند های مختلف باز کنید و بررسی کنید.افراد می توانند همه جا بروند، و این افراد موبایل دارند. بنابراین باید کاربر از همه جا، با هر دستگاهی، بتواند به صورت صحیح به سایت دسترسی  داشته باشد.بسیاری از افراد امروزه از گوشی های موبایل یا سایر تجهیزات همراه برای وب گردی و انجام کارهای روزانه استفاده میکنند که اگر شما برای سایت خود یک قالب واکنش گرا داشته باشید. کاربران از هر دستگاهی میتوانند سایت شما را به صورت درست ببینند و  این کارباعث کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایتخواهد شد.




:: موضوعات مرتبط: کسب و کار اینترنتی , کسب درآمد از اینترنتی , ,
:: برچسب‌ها: کسب و کار , درآمد , اینترنت , سئو,سایت ,
:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: